Een op vijf wil af van beoordelingsgesprek

Ruim een op de vijf Nederlandse medewerkers (21%) ziet het beoordelingsgesprek het liefst afgeschaft worden. Daarnaast is 80 procent het eens met de vraagstelling dat functionerings- en beoordelingsgesprekken in de huidige vorm hun langste tijd hebben gehad.

Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Raet, HR-dienstverlener, onder 1100 Nederlandse werknemers. De uitkomst geldt voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid tussen generaties.

Continue feedback
In plaats van de traditionele ontwikkelgesprekken ontvangt en geeft werkend Nederland liever continu feedback (41%). Ook het verhogen van de frequentie van deze gesprekken staat hoog op het wensenlijstje van medewerkers (38%). Daarnaast zou 14% van de medewerkers graag zelf eigenaar zijn van de gesprekscyclus. Medewerkers leggen in dit laatste geval resultaatafspraken vast en zijn verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.

Mark Vlemmings, Manager Product Development bij de Talenten Motivatie Analyse Methode (TMA): ,,In beoordelings- en functioneringsgesprekken ligt veelal de focus op de minder goede punten van een medewerker. Deze ‘zwakke-puntenbenadering’ heeft echter niet het gewenste effect, niets is immers zo moeilijk als het verbeteren van zwakke punten. Dit zorgt ervoor dat medewerkers over het algemeen niet uitkijken naar dergelijke gesprekken met hun leidinggevende. Neem daarom de natuurlijke talenten van mensen als uitgangspunt en bekijk hoe de medewerker zich kan ontwikkelen vanuit de potentie die er al is. Hierdoor zal de medewerker de gesprekscyclus meer waarderen en sneller progressie maken omdat deze afspraken beter bij zijn motivatie en talenten passen.”

Groeiproces
Volgens Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet neemt de behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan steeds groter. ,,Maak de medewerker verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en – doelstellingen af. Schuif hierbij de vragenformulieren aan de kant en ga écht de dialoog aan. Zo wordt een lerende organisatiecultuur gecreëerd waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.”

Bron: Telegraaf

Nieuws

Geef een reactie