Vrouwen willen manager worden door vrouwelijke leider

Een bedrijf met vrouwelijke managers, stimuleert andere vrouwen om zelf leiding te willen geven. Vrouwen krijgen meer steun van vrouwelijke leidinggevenden en meer ruimte om zelf hun werk in te delen. Maar of vrouwen ook echt een leidinggevende functie willen vervullen, hangt voor een groot deel af van omstandigheden binnen het bedrijf.

Vrouwen willen managen onder vrouwelijke leider

Dat blijkt uit onderzoek van bedrijfskundige Claudia Erlemann, ‘Gender and Leadership Aspiration: The impact of the organizational environment’, waarmee zij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam tot doctor promoveerde.

Erlemann’s onderzoek geeft inzicht in hoe de organisatorische omgeving de leiderschapsambities van vrouwen beïnvloedt. Ze onderzocht daarvoor 400 mannen en vrouwen, werkzaam in het bedrijfsleven.

Employer branding kan leiderschapsambities vergroten
De vraag waarom er minder vrouwelijke leiders zijn, wordt nogal eens beantwoord met de stelling dat vrouwen meer geven om ‘zachte’ waarden, terwijl leiderschap juist wordt gekenmerkt door sterke ‘mannelijke’ begrippen als ‘sterk zijn’, ‘rigoureus’ of ‘dominant’.

Erlemann ontdekte dat de oriëntatie op het gemeenschappelijke bij vrouwen juist kan leiden tot grotere leiderschapsambities. Voorwaarde is wel dat zij zich kunnen identificeren met het bedrijf. Employer branding kan een bedrijf aantrekkelijker maken, ook de identificatie met het bedrijf. Dat zorgt ervoor dat er uiteindelijk meer vrouwen in leidinggevende posities terecht komen, zo concludeert Erlemann.

Vrouwelijke leiders zorgen voor vrouwelijke managers
Uit het onderzoek concludeert Erlemann ook dat de aanwezigheid van vrouwelijke managers in een bedrijf belangrijk is. Dit stimuleert vrouwen namelijk om zelf leiding te willen gaan geven.

Onder een vrouwelijke leidinggevende ervaren vrouwen meer steun en krijgen ze meer vrijheid om zelf hun werk in te delen. Beide factoren hebben een positieve invloed op de leiderschapsambities van vrouwen, zo blijkt uit het onderzoek. Om deze kip-en-ei situatie te doorbreken zouden bedrijven van het aanstellen van vrouwen een prioriteit moeten maken, zegt Erlemann.

Samenwerking belangrijk voor alle leiders
Het onderzoek van Erlemann toont verder aan dat mannen én vrouwen grotere leiderschapsambities ontwikkelen in organisaties met een bedrijfscultuur die gericht is op samenwerking. Alleen werkt dit bij mannen anders dan bij vrouwen:

Mannen definiëren zichzelf doorgaans meer aan de hand van de groepen waartoe ze behoren. Hun leiderschapsambities worden daarom aangewakkerd door goede collectieve samenwerking in de organisatie.
Vrouwen daarentegen definiëren zichzelf doorgaans aan de hand van hun hechte persoonlijke relaties die ze hebben met anderen. Hun leiderschapsambities groeien dan ook wanneer ze veel en goede een-op-een samenwerkingsrelaties hebben met collega’s.

Bron: Personeelsnet

Nieuws

Geef een reactie